نوشته شده توسط : زکیه تولایی

 

 

ضرب المثل ها در قران و معادل آن در فارسی

فلسفه و حکمت مَثَل از نگاه وحی

توی این بخش می خواهیم مَثَل ها در قران رو بنویسیم به نظرم خیلی جالب و آموزنده اومد امیدوارم  براتون مفید باشه

1-تذکر و یادآوری،تفکر و اندیشیدن

با تدبر در آیات وحی معلوم خواهد شد که هدف از مثلهای قرانی «تذکر و یادآوری»ونیز«تفکر و اندیشیدن» بیان شده است.در آیه 25از سوره مبارکه ابراهیم پس از ذکر یک مثل و در بخش پایانی آن،عبارت«وَ یّضْرِبُ اللهُ الاّمثالَ لِلنّاسِ لَعَلَّهُم یَتَذَکَّرونَ»:(خداوند برای مردم مثلها می زند شاید که متذکر شوند)جلب نظر می کند که براساس آن تذکر و یادآوری از جمله اهداف اصلی برشمرده شده است.آیه 21از سوره حشر نیز حاوی یکی دیگر از فلسفه های ذکر امثال در قران است (ما این مثلها را برای مردم بیان می کنیم شاید که اندیشه کنند) که بر پایه آن هدف از مثل،تفکر و اندیشیدن عنوان شده است.یعنی اگر همچون اکثریت مردم-چنانکه قران می گویدـ اهل عناد و کفر نباشیم(89\اسرا)و نیز با سخن حق به جدال و خصومت برنخیزیم(54\کهف).آنگاه از گذر تدبر در امثال قرانی خواهیم توانست به یک تفکر صحیح و راهگشا دست یافته و راه خود را در جهت رسیدن به کمالات هموار سازیم و نص  قرآن است که فرمود«وَما یَعقِلُها اِلّا العالِمُونَ»:(که جز عالمان این مثل ها را درک نخواهند کرد).

2- مَثَل زمینه ساز هدایت و ضلالت

در آیه 26 از سوره بقره پس از آنکه خداوند فرمود:«اِنَّ اللهَ لا یَستَحِی اَنْ یَضرِبَ مَثَلاً ما بَعُوضَةً فَما فَوقّها»(و خداوند را باکی نیست که به پشه و یا به چیز بزرگتر از آن مَثَل زند)آیه را این چنین ادامه داد که«فَاَمّا الَّذینَ آمَنُوا فَیَعلَمُونَ اَنَّهُ الحَقُّ مِنْ رَبِّهِم»یعنی(آنهایی که به خدا ایمان آورده اند می دانند که آن مَثَل از جانب پروردگار آنهاست)«وَ اَمَّا الَّذینَ کَفَرُوا فَیَقُولُونَ ماذا اَرادَاللهُ بِهذا مَثَلاً»(و اما کسانی که کافر شدند می گویند خدا را از این مَثَل چه مقصود است؟)«یُضِلُّ بِهِ کَثیراً وَ یَهدِی بِهِ کَثیراً»(با این مَثَل بسیاری را هدایت و بسیاری را گمراه می سازد)و آیه را با این عبارت پایان داد که«وَ ما یُضِّلُّ بِهِ اِلَّا الفاسِقینَ»(و البته گمراه نمی کند به آن مگر فاسقان رابنابرین ره آورد مَثَل با توجه به آیه فوق از دو حالت خارج نیست:یا آنکه مَثَل زمینه هدایت را برای انسان فراهم خواهد نمود و یا اینکه او را به ضلالت و گمراهی خواهد کشاند.نتیخه آنکه «قلب سلیم»حتی اگر به پیام پیچیده و پنهان در آیه پی نبرد هرگز آنرا تکذیب نخواهند نمود.اما بیمار دلان و کسانی که در قلبهایشان مرض مهلک نفاق و کفر ریشه دوانده است با شتابی فراوان به ردّ سخن خدا خواهند پرداخت و از قبول آن سر باز خواهند زد.




:: برچسب‌ها: قران , مثل , هدایت , گمراهی , آیات , تفکر , تذکر ,
:: بازدید از این مطلب : 1709
|
امتیاز مطلب : 27
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 دی 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

[Comment_Gavator]
علی رجبی نصرت آبادی در تاریخ : 1391/10/7/4 - - گفته است :
[Comment_Content]

[Comment_Gavator]
در تاریخ : 1391/10/6/3 - - گفته است :
[Comment_Content]


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: